- Ako urobiť z linkov v code živé linky (pre Firefox a Operu)
- Volanie zadarmo cez zlatestranky.sk
- Zoznam freehostingov so subdomenami
- Vytvorenie CS 1.6 servera zdarma
- Free SMS cez internet
- Spider-Man: Web of Shadows
- Európski poslanci chcú chrániť deti pred zneužitím na internete
- Facebook hostuje až desať miliárd fotografií
- V USA majú nový anti-pirátsky zákon
- Apple odhalí nové MacBooky 14. októbra
Navigácia
C#: Začíname (2. časť)
Čo potrebujeme? - mať nainštalovaný .NET Framework (2.0[,3.0,3.5 - Visual Studio 2008]) - mať Visual Studio [2008] (Môže byť aj free express edition:http://www.microsoft.com/Express/
) alebo niečo podobné (napr. OpenSource SharpDevelop http://sharpdevelop.net/OpenSource/SD/
)
- mať základy angličtiny!
- mať trpezlivosť!
Čo potrebujeme?
- mať nainštalovaný .NET Framework (2.0[,3.0,3.5 - Visual Studio 2008])
- mať Visual Studio [2008] (Môže byť aj free express edition: http://www.microsoft.com/Express/
) alebo niečo podobné (napr. OpenSource SharpDevelop http://sharpdevelop.net/OpenSource/SD/
)
- mať základy angličtiny!
- mať trpezlivosť!
- mať nejaké základy o programovaní
C# a jeho vlastnosti:
- Je novší/modernejší jazyk vyvinutý pre Microsoft .NET
- Veľmi podobný programovaciemu jazyku Java, menej C++, Visual Basic
- Objektovo orientovaný jazyk
- Syntax je Case-sensitive (rozlišovanie veľkých a malých písmen vo výrazoch) napr. spinac a Spinac sú dva odlišné pojmy
- Obsahuje 80% knižníc .NET frameworku
- C#: Zoznámte sa z .NET Framework-om (1. časť) (14. červenece 08, 17:07)
Par pojmov Kompilator = "premienia zdrojový kód do EXE/DLL/... (spustiteľný súbor)" Debugger = slúži na vylaďovanie aplikácií, t.j.: odchytávanie chýb, výnimiek atď. Metóda = je to proste funkcia
Tak už začneme?!:
Spustíme si Visual Studio 2008. V ponuke vyberieme File>New>Project... V pravo hore si z ponuky vyberieme .NET Framework 2.0 (ako som v 1. časti spomínal, že 2.0 sa viacej oplatí ako 3.x). Vľavo vyberieme z listu: Visual C#>Windows a potom vpravo v Templates - Console Application (konzolová aplikácia). Dole nastavíme názov, cestu k uloženiu a dáme OK.
Odporúčam spúšťať programy s klávesovou skratkou Ctrl+F5 (konzolové ap.) a F5 (win ap.)
Otvorí sa nám editor s kódom (upravené):
/*
Každá knižnica/trieda obsahuje rozličné možnosti (napr. System.Net t.j.: veci okolo netu - download, upload atd...)
System - je hlavná knižnica
> tiež môžeme pridávať iné knižnice/triedy
*/
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.Text;
namespace ConsoleApplication1 //V namespace sa nachádzajú triedy, //ConsoleApplication1 je len názov - môžeme ho zmeniť ("proste niečo //nadradené nad triedou") { class Program //Hlavná trieda programu { static void Main(string[] args) //Vstupný bod programu { //Console je trieda zo System a mohli by sme zapisat to aj takto //System.Console.WriteLine("") Console.WriteLine("Ahoj svet!"); //Vypise do konzoli text Ahoj svet! } } }
Syntax - základy Komentáre - slúžia na pridávanie poznámok do zdrojového kódu, kompiler ich ignoruje
typy komentárov: 1. krátky (jednoriadkový) - //Toto je moj komentar 2. dlhý (viacriadkový) - /* toto je viacriadkovy komentar */
Bodkočiarka - píše sa za metódami, výrazmi..
Hodnotové typy 1. string (napr. "toto je text") - používa sa na uloženie reťazca textu (string vpisujeme do úvodzoviek - " ") 2. int (napr. 10) - používa sa na uloženie čísla 3. bool (true/false)- používa sa na uloženie logickej hodnoty (ANO/NIE) 4. char (napr. 'a') - používa sa na uloženie 1 znaku (char vpisujeme do apostrofov ' ') 5. a iné...
static void Main(string[] args) - je to hlavný vstupný bod programu ("keď zapneme program, tak bude najprv táto metóda volaná") - args - obsahuje argumenty, napr. ak sme zapli program cez prikazový riadok takto - "Program.exe /t /a" - tie veci za lomitkami sú argumenty. string[] to je pole (neskor vysvetlime) stringov (textov) v ktorom sú uložené argumenty. Môžeme ich dostať takto, napr. Console.WriteLine(args[x]); //za x dosadime poradie argumentu, vypise sa do konzoly argument
Ak chceme volať metódy atď. z triedy/knižnice - za názvom dáme "." , napr.: Console.WriteLine , Console.ReadLine, atď... - vo Visual Studiu je tzv. Intellisense - keď napíšeme Console. tak sa nám automatický otvorí ponuka s možnými metódami, eventmi (udalosťami), vlastnosťami [a iné].
Niektoré metódy triedy Console Console.WriteLine(X) - vypíše text do konzoly, rôzne typy premenných >>>> napr. Console.WriteLine("Test"); >>>> napr. Console.WriteLine(150); >>>> napr. Console.WriteLine(true); Console.ReadLine(); - načíta napísaný riadok v konzole vo vráti vo forme string >>>> Console.WriteLine("Ako sa voláš?"); >>>> Console.WriteLine("Vítam ťa " + Console.ReadLine() );
Použite premenných a výrazy premennú definujeme takto (nakoniec bodkociarka): TYP_PREMENNEJ NAZOV_PREMENNEJ; napr. string MojText; napr. int Cislo;
!!Názov premennej nemôže obsahovať niektoré znaky, napr. medzeru, potom na začiatku nesmie byť číslo. Môže obsahovať aj diakritiku (radšej nepoužívať)
Každú premennú je POTREBNÉ inicializovať - čiže jej priradiť hodnotu (buď pri definovaní alebo neskôr): napr. string MojText = "Ahoj!"; alebo aj takto napr. int Cislo; Cislo = 1;
Hodnotu premennej priradíme takto (nakoniec bodkociarka): NAZOV_PREMENNEJ = HODNOTA(ZAVISLA OD TYPU PREMENNEJ, INA NEMOZE BYT!); napr. prem = 10;
Výrazy - môžeme používať zátvorky Výrazy - číselne - int/long/byte... spájame s + - * /: napr.: int Cislo; Cislo = 5 + (10 * 2); Výrazy - reťazcové - string spájame s +: napr.: string Test; Test = "Ahoj " + "svet!";
Int (číselné) a string (reťazce/textové) nemôžme spolu spájať, len konverziou napr.: int vek = 5; string textik = "Mám " + vek.ToString();
ToString() je metóda, ktorú obsahuje každý objekt, t.j.: premena na string/reťazec (text)
Do string môžete vkladať tieto špeciálne vecičky (Escape sequences): \n - skok na nový riadok [\r] \t - tabulátor a iné... napr.: Console.WriteLine("Test \t tabulátora");
Nabudúce pokračovanie...
Zdroje: z hlavy
Yuraj
Yuraj |
14. červenece 08, 17:07